Selv om Profilsport jobber mye med idrettskunder har vi gjennom vårt arbeid kommet i kontakt med flere og flere bedrifter som benytter oss til håndtering av sine profilartikler.
Profilartikler (også kjent som reklameartikler) er produkter som er merket med en virksomhets navn, logo eller varemerke. Disse produktene brukes i markedsføring eller promotering og blir eksempelvis gitt bort i forbindelse med messer, kampanjer eller aktiviteter.
Hensikten med markedsføringen er å øke eksponeringen av et budskap, produkt eller firmaet selv (firmaprofilering). Profilproduktene brukes ikke bare av kommersielle virksomheter, men også av politiske partier, organisasjoner, offentlige etater og kommuner.
Vi jobber bl.a i dag med AZETS som har 1200 ansatte i Norge. I samarbeid med markedsavdelingen tar vi frem profilartikler som vi distribuerer til avdelingskontorene i en egen nettbutikk som vi har opprettet for dem. Det gir bedriften full kontroll på økonomi og korrekt håndtering av bedriftens profil utad.
Ta kontakt dersom du ønsker å vite mer!
Profilartikler ble tatt i bruk allerede på begynnelsen av 1900-tallet. Produkter som dette ble bevisst og konsekvent utnyttet i USA på 1950-tallet, blant annet med t-skjorter påført logoer og slagord. I dag har profilering blitt en viktig del av markedsstrategien til mange bedrifter.
Alt en bedrift, organisasjon eller et individ gjør, påvirker hvordan omverdenen oppfatter dem.
Denne oppfatningen betegnes som selskapet eller personens image.
Hvordan en organisasjons varemerke oppleves blant kunder, kollegaer, partnere og andre interessenter, bestemmes av organisasjonens opptreden i samfunnet. Vil man oppfattes på en viss måte, må alle aktiviteter i organisasjonen gjennomsyres av samme strategi.
Profilprodukter er et image- og relasjonsforsterkende tiltak, og er nyttig for virksomheter som arbeider med merkevarebygging.
Profilering beskriver prosessen rundt det å danne og vedlikeholde en identitet og et omdømme. Dette er aktuelt både for klubblag, foretak og frivillige organisasjoner. Profilering kan ha positiv innflytelse på både kunderelasjoner og interne relasjoner.
Profilartikler er et viktig verktøy når bedriften eller klubben skal profilere egen merkevare. Det er lurt å velge produkter som appellerer bredt til målgruppen, slik at flest mulig ønsker å kjøpe eller bruke produktene.
Profilproduktet kan betraktes som en «merkevareambassadør» med meget lav kostnad. Sammenlignet med andre goodwillskapende tiltak – som f.eks. sponsing, annonsering etc. – er det ingen som har like lave kostnader per eksponering av varemerket som det profilproduktet har.
Produktet i seg selv har dessuten en funksjon og kan komme mottakeren til nytte. Dette gjør at profilprodukter innen markedsføring er utrolig slagkraftig.
Profilartikler har vært veldig aktuelt for mange bedrifter i 2020 og 2021. Det har vært et tøft år for mange bedrifter, og profilering er dermed viktigere enn noensinne.
Heldigvis finnes det en profilartikler som appellerer under koronapandemien. Små flasker med håndsprit kan fint prydes av firmaets logo. Flasker som dette kan selges billig eller gis bort, og kan eksponere merkevaren din i stor grad.
Foruten håndsprit finnes det mange populære profilartikler som fungerer ypperlig til firmagaver, giveaways eller lignende. Det er blant annet populært med billige strøartikler som kan gis bort til kunder og andre interessenter.
Ved å gi bort gaver med klubben eller bedriftens logo, kan du sørge for at brukerne reklamerer for merkevaren din til en lav kostnad. Det er mange profilartikler som fungerer utmerket som strøartikler. Her er noen eksempler:
Det finnes et bredt spenn av profilartikler, og disse kan appellere til både små og store! McDonald’s er et eksempel på en bedrift som ofte gir bort ballonger. Dette appellerer til mange barn, som gjerne tar med seg en gratis ballong på vei ut av restauranten. Når noen ser logoen på ballongen får de gjerne lyst på en saftig burger.
Profilartikler kan også appellere til en voksen målgruppe. Isskraper og penner er noe de fleste har bruk for, noe som gjør dette til smarte produkter å gi bort. Hver gang brukeren tar frem pennen sin for å signere et dokument, vil omgivelsene kunne se bedriftslogoen din.
Effektiviteten ved å bruke profilartikler illustrerer vår overbevisning om at håndtering av denne type produkter i større grad bør vektlegges og integreres i organisasjonens markedsstrategier.
Det finnes selskaper som har stor suksess med å utvikle profilprodukter som en del av merkevarebyggingen. Både Porsche og Harley Davidson er eksempler på merkevarer som selger mange produkter iført merkevarelogoen.
Enten du skal selge eller gi bort produkter med bedriften eller klubbens logo, bør dette implementeres i markedsstrategien.
Profilartikler kan benyttes av alle bedrifter, klubber og organisasjoner. Det er veldig populært med profilartikler blant idrettslag og -klubber.
Et fotballag kan for eksempel gi bort penner eller ballonger med klubblogoen på, noe som kan bidra til å gjøre laget mer synlig i nærmiljøet. Dette kan på sikt generere enda flere supportere og større oppmøte på kamper.
Vurderer du å ta i bruk profilartikler som en del av markedsstrategien din? Da finnes det mange valgmuligheter og produktvarianter.
Det er for eksempel populært med firmagaver til kunder, reklameprodukter ved lansering av nye produkter, eller julegaver til ansatte.
Det er et stort spenn av muligheter i sortimentet. Før man velger profilartikler er det viktig å ta hensyn til målgruppe, budskap og resultat – i likhet med all annen markedsføring.
Profilsport hjelper deg med å finne gunstige profilartikler og reklamegaver til
din
kampanje eller markedsføringsaktivitet!
Fyll ut kontaktskjemaet og du vil bli kontaktet av oss snarest!
Takk for at du kontakter oss!
Vi svarer deg så fort vi kan :)
Oops, kunne ikke sende.
Oppdater siden og prøv igjen.
Takk for at du vil motta vårt nyhetsbrev!
Du er nå påmeldt :)
Oops, kunne ikke sende.
Vennligst oppdater siden og prøv igjen.
ProfilSport AS © 2022 | Laget av Oase